LA IMAGEN ROTA

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Thursday, December 27, 2012

PREMONICION O IMITACION

WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN : PREMONICION O IMITACION.

Por Sergio Giral
We Need to Talk About Kevin  R, 1 hr. 52 min.
Directed By: Lynne Ramsay
Written By: Lynne Ramsay, Rory Kinnear, Lionel Shriver
Cast
Tilda Switon... Eva Khatchadourian
John C. Reilly... Franklin
Ezra Miller Kevin... Teenager
Jasper Newell... Kevin, 6-8 Years
Ashley Gerasimovich ...Celia

El 14 de diciembre de 2012, Adam Peter Lanza, de veinte años, asesinó a disparos a veinte niños y seis funcionarios en la escuela primaria de Sandy Hook en la aldea de Sandy Hook de Newtown, Connecticut. Antes de conducir a la escuela, había matado a disparos a su madre, Nancy Lanza, en su casa a sólo 5 millas de la escuela primaria . Después de asesinar a los estudiantes y funcionarios, se suicidó. Lanza destruyó el disco duro de su computadora desinformando asi a los investigadores de sus motivos para perpetrar esa acción. No tenía antecedentes penales. Esta masacre provocó una avalancha noticiosa en la media, por ser considerada la más mortífera en la historia de Estados Unidos, después de la masacre de Virginia Tech en 2007.
En 2011 se estrenó We Need to Talk About Kevin, un film extraño y sobrecogedor sobre una masacre en una escuela, vista desde la perspectiva de la madre del asesino. Basada en la novela thriller homónima de Lionel Shriver, publicada en 2003 por Serpent Tail. La BBC Films adquirió los derechos para adaptar el libro a film y rodarlo bajo la dirección de Lynne Ramsay y protagonizada por la actriz escocesa Tilda Swinton, en el papel de Eva Khatchadourian la madre de Kevin..
We Need to Talk About Kevin, es un thriller psicológico que explora la naturaleza versus crianza familiar en la relación entre una madre Eva Khatchadourian (Tilda Switon) y la maldad innata y creciente de su hijo primogénito, Kevin (Ezra Miller). El film abre con retrospectivas que bridan una visión inconexa de los incidentes. Eva Khatchadourian, una vez escritora de éxito, se ve obligada a tomar empleo en una agencia de viajes. Ella vive una vida solitaria, rechazada por los amigos y vecinos que conocen los hechos y hostigan su casa con pintura roja, semblanza del baño de sangre realizado por su hijo Kevin, que ahora se acerca a su cumpleaños 18 en prisión.
La masacre del 14 de diciembre de 2012, realizada por Adam Peter Lanza, en la escuela primaria de Sandy Hook en la aldea de Sandy Hook de Newtown, Connecticut, bien pudiera ser una premonición del film o una imitación de este, concientemente o no del asesino Lanza. Así como el film se centra en las características innatas que determinan el carácter de Kevin y como Eva observa con preocupación el comportamiento hostil de su hijo y sufre el contínuo desafío al que la somete desde sus primeros años, sin llegar a conclusiones ni tomar una solución regeneradora. a su mente enferma.. Así como Franklin, el padre, representa el optimismo norteamericano y la confianza en una familia feliz, sin racionalizar el comportamiento del hijo y obvia o pretende ignorar los problemas que causa.
En la vida real, Adam Lanza utilizó tres armas de fuego semiautomáticas: un rifle calibre.223 de Bushmaster XM-15, 87 se encontró una pistola Glock 20 SF de 10 mm 588 y una escopeta de handgun.489 A 9 mm SIG Sauer en el auto. coche Lanza había conducido a la school. En su casa se econtraron tres armas de fuego más: un.45 Henry repetición de rifle, un rifle de Enfield.30 y una rifle.139091 Marlin.22. Las armas eran propiedad legalmente de la madre de Lanzas madre, que era una entusiasta de las armas defuego y propietaria al menos una docena. A menudo tomó sus dos hijos a practcat al campo de tiro. En el film, Kevin utiliza arco y flechas para cometer su masacre. Armas primitivas y aparentemente inofensivas, que su padre le regalara y lo iniciara en el deporte desde niño. Si bien es cierto que la proliferación y fácil adquisisción de armas fuego conocidas como semi-automáticas y de asalto son un peligro en manos de jóvenes desajustados mentales, también lo es la inaptitud de los padres en la formación de sus hijos y la falta de criterio en evaluar si la conducta responde a los principios fundamentales del ser social estable.
La masacre final es el último deasafío de Kevin a la timidez de sus padres en asumir su syndrome síquico y una vez en prisión revela sus verdadera yo, cuando Eva le preguna ¿por qué? Y él le responde, “solía pensar que lo sabía. Ahora no estoy tan seguro”.

Thursday, December 13, 2012

MI HABANA
Por  Carlos Ruiz de la Tejera (comediante cubano)
Habana es una ciudad única, seductora, enajenante, histórica, histérica; Con mucho sol y poca luz; con mucho agua... albañal. Es una ciudad de muchas mujeres. Ciudad de contradicciones. La Habana es la única ciudad del mundo donde tu le preguntas a los taxistas para donde van, y ellos te responden a voces, a veces. Los taxistas son como los dueños de la ciudad; y no solo de la ciudad, sino también del lenguaje. La Habana es una ciudad maravillosa. Es la ciudad de las colas; colas del pan, colas de guagua, refresco gaseado de cola. La ciudad de las colas: La Habana; es inconfundible. Imagínense por ejemplo, 200 italianos haciendo cola en Roma pa' comerse una pizza. (No pueden). Yo tampoco; porque desafortunadamente, jamás he ido a Roma. La cola en la Habana tiene su ética y sus reglas. Se puede poner un amigo, se puede rotar, y se puede marcar 2 veces. Párese 5 minutos donde usted quiera, y vera como se forma una cola detrás de usted. En la cola de la guagua de la Habana hay una química. Un compromiso, una empatía entre sus integrantes. Por ejemplo: Se puede llegar a la cola y decir: - Por favor, quien es la ultima persona de la cola de la ruta 195? ... y te entienden! O Puedes llegar y decir: - 95? - y ¡También te entienden!. La Habana es la ciudad más culta del mundo, donde se han hecho descubrimientos científicos inéditos. Por ejemplo, se ha logrado darle sabor a la temperatura, con la Fabricación del " Frozzen ", que sabe a frío.
La Habana, ciudad con un medico por cada 120 habitantes, y 1 vendedor de aromatizantes por cada 10. Un medico por cada 120 habitantes! ... ¡que cifra esa! Sólo superada por algunas ciudades de Venezuela .
La Habana es la ciudad libertad, donde se puede poner música a cualquier hora, donde se puede salir sin camisa, y botar basura donde quiera; incluso donde diga: No botar basura PNR. ¡La Habana!, ciudad que te desafía, que te seduce, que te dice: - A que no encuentras un teléfono público ¡? La Habana donde se derrumban edificios, y se construyen parques, parqueos y organopónicos.
La Habana, que como vieja coqueta le agradece la cirugía estética a Eusebio Leal con un guiño lascivo. La Habana que ha sido tomada por los ingleses y por los orientales.
La Habana donde los guapos se saludan con besitos, como si fueran mafiosos de la cosa nostra; donde los testigos de Jehová, que aman al prójimo como a si mismos, venden los aguacates a 15 pesos, como si fueran mafiosos de la cosa nostra.
La Habana donde las palmas dan plátanos, amarrados con una cinta roja. La Habana con sus lugares sagrados: Los leones de prado, los venados del zoológico de 26, los Pájaros del YARA; y Coppelia, la catedral del helado, la catedral del amor. Agarre a su pareja de la mano y llévela a Coppelia; pero no espere mas, no deje el amor para otro DIA; el mismo lunes lleve a su pareja a Coppelia y disfrute del rico rizado de vainilla.
Advertencia: Tenga cuidado no quemarse con el agua.

La Habana, con 2 periódicos: Granma, para que te enteres de las noticias y Juventud Rebelde para explicártelas. La Habana, ciudad de los niños que juegan pelota en los jardines del Capitolio.

Tres primeras causas de muerte en la Habana:

Infarto por encabronamiento con la luz.

Infarto por encabronamiento con el agua.

Fractura de cráneo por pelotazo mientras paseabas por el Capitolio.

La Habana, donde nadie se acuesta sin comer. (¡Ya lo sabe, el día que usted no haya comido, no se acueste!).
A mi me encanta mi Habana! Mi Habana querida, yo la quiero! ... No como el amor ridículo a la tierra, ni a la hierba que pisan nuestras plantas. La quiero de verdad!. Cuantos recuerdos!. Cada plan tareco, cada salidero, cada tupición, cada bronca. Cada ripio blanco colgando en los balcones; cada balcón colgando de un ripio, cada bache. En mi Habana existen baches legendarios. Baches patrimonio natural de la humanidad. Baches de más de 60 años de existencia, baches que si pudieran hablar; narrarían la historia de la lucha de nuestro pueblo por la soberanía.
Mi Habana con su pueblo amante y conocedor del deporte; un pueblo que sabe que en el Karate, la parte de exhibición se llama: Catá, y la parte del combate se llama: Comité. Y mi pueblo, mi pueblo de la Habana, siempre esta en combate! Por eso en cada cuadra hay un comité.
Dentro de la Habana, esta su Lawton : premio nacional al mercado negro 2011. Muchos nacieron en Lawton, viven en Lawton, y por lo que veo, morirán en Lawton .
Amigo europeo, ven a la Habana! Mi Habana te recibe con los brazos abiertos! ... mejor, con las piernas abiertas! Ven a caminar conmigo por una ciudad que erradicó el racismo; por cuyas calles se pasean alemanes de 6 pies, con negras de 8 pies.
Yo nací en la Habana, y siempre me sentiré orgulloso de eso. Hasta ahora nacer en la Habana, no me ha traído problemas, ni prohibiciones... bueno, en realidad solo 1: como nací en la Habana, no puedo ser policía.

Entonces habanero, date cuenta del don que te ha sido otorgado. Vives en la Habana! No en Madrid, no en Canadá, no en Miami; porque si vivieras en Madrid, serias madrileño, si vivieras en Canadá, serias canadiense, y si vivieras en Miami, serias de la mafia!? .

Quiere a tu Habana, a mi Habana, a nuestra Habana. No tienes agua? Ya lloverá! No tienes luz? Ya saldrá el sol! No tienes transporte? ... bueno, ya eso es un poco más complicado!.

Cuando se pone el sol, me subo a una azotea, y miro el resto de mi Habana! ....Perdón! ... los restos de la Habana!, porque yo, además de cubano, soy Habanero.

Monday, December 10, 2012

Senses of Cinema
Investigation of a Citizen Above Suspicion
Gino Moliterno November 19, 2012 Cinémathèque Annotations on Film, Issue 65
Elio Petri’s death in 1982 at the age of only 53 robbed Italy, and the world, of one of the most eclectic and audacious directors to have emerged in the crowded jostle that was the golden age of Italian postwar cinema. In no way one of its most prolific practitioners – indeed, he had only a dozen features to his credit, although his early death no doubt contributed to such a limited output – he was nevertheless a courageous director who dared take risks and experiment with both stylistic accentuation and the familiar formulas of popular genres, a lesson that he no doubt learnt from his filmmaking mentor and friend, Giuseppe De Santis. So, after a period of apprenticeship scripting a number of films for De Santis and others, he was given a chance by that most enterprising of Italian producers, Franco Cristaldi, to direct his first film, L’assassino (The Assassin, 1961), an original and intriguing murder mystery for which he managed to enlist Marcello Mastroianni, then fresh from the stellar success of La dolce vita (Federico Fellini, 1960). After in part falling prey to, but also successfully exorcising, the influence of Michelangelo Antonioni in his portrayal of an existential mid-life crisis in I giorni contati (Numbered Days, 1962), there was a brazen descent into the pop art kitsch and faux sci-fi of La decima vittima (The Tenth Victim, 1965), a loose adaptation of a Robert Sheckley story which had a peroxide blonde Mastroianni, no less, being chased through the streets of a vaguely futuristic city of Rome by Ursula Andress. Two years later, with A ciascuno il suo (We Still Kill the Old Way, 1967), the first of his adaptations of Leonardo Sciascia novels (and his first collaboration with actor Gian Maria Volonté and screenwriter Ugo Pirro), he effectively forged the form of what would then become the Italian Mafia film before going on to manipulate a tried and true horror formula to explore a frustrated artistic sensibility descending into madness in the ironically-titled Un tranquillo posto di campagna (A Quiet Place in the Country, 1969). Un indagine di un cittadino al di sopra di ogni sospetto (Investigation of a Citizen Above Suspicion, 1970) would, however, represent a raising of the cinematic stakes.
Screenwriter Pirro recalled that when he and Petri first privately screened their final cut of Investigation for fellow filmmakers Cesare Zavattini, Mario Monicelli and Ettore Scola, their colleagues were enthusiastic about the film but their immediate comment was: “You’re going to end up in prison” (1). Because it was December 1969, and with a government perennially in crisis and unable to respond cogently to the increasingly-violent student/worker uprisings of the previous two years, Italy had begun its dangerous spiral down into the delirium of what would be its darkest period since World War II, a decade of social and political conflict that, appropriately enough, would come to be known as “the years of lead”. Indeed, only weeks after Petri had finished shooting the film, the first of what would become many bombs in public places had already exploded in Milan’s Piazza Fontana, killing 17 people and injuring 88. A few days later Giuseppe Pinelli, an anarchist accused of complicity in the bombing (and later posthumously exonerated), had – “accidentally”, the authorities continued to hold – fallen to his death from a fourth storey window while being questioned by the police.
Although an active and card-carrying Communist in his youth, Petri had abandoned the party and political militancy after the Soviet invasion of Hungary in 1956. However, the “events” of 1968, brought politics, for him, as for many others, decidedly back to centre stage. Consequently, in spite of the film’s patent disclaimer of any intended reference to real persons or events, its truculent portrayal of a fascistic police commissioner who becomes head of the political bureau and then cold-bloodedly kills his mistress and leaves obvious clues in an attempt to test the impunity granted to him by his position in the system, could not but be read politically and function as something of a slap in the face to the forces of law and order. Many militants on the extra-parliamentary left would, in fact, go further and see the unnamed protagonist of the film as a transparent portrait of Luigi Calabresi, the police commissioner who had presided over Pinelli’s fatal interrogation and who would himself be assassinated two years later (2).
Given the circumstances, then, and the vehemence of the film’s portrayal, the misgivings of Petri’s colleagues about the film would have seemed well-founded. Inexplicably, however, or perhaps explicable only by just how convoluted the Italian political situation had become by this time, the film was not only not censored but freely granted a theatrical release (3). Predictably, however, its premiere in Milan was attended by all the higher echelons of the police who immediately denounced it as an insult to the forces of law and order and presented an official appeal to have it withdrawn. Inexplicably again – or again explicable only by reference to how fearful the authorities had become of provoking an even greater backlash on the streets – the relevant magistrate, who was also presiding over the investigation into the death of Pinelli at the time, dismissed the appeal and the film was allowed to circulate freely.
Whatever the accuracy of its exaggerated and grotesque representation of political realities, the film clearly well reflected a widespread mistrust of constituted authority in Italy at the time and proved hugely popular at the box office. When it opened at Rome’s Ariston cinema it drew such massive crowds that traffic was blocked in the surrounding streets and the cinema forced to institute matinee and late night sessions in order to meet the extraordinary demand. Critically, it proved to be the most successful film of Petri’s short career, winning two Davids at home (Best Film and Best Actor) and both the Grand Jury Prize and the FIPRESCI Prize at Cannes. A year later it also scored the Academy Award for Best Foreign Language Film, although Petri always claimed to be more gratified by that year’s Mystery Writers of America’s Edgar Allan Poe Award for Best Foreign Film than by the Hollywood accolade.
The one critique that continued to be frequently levelled at the film was that its pronounced stylistic expressionism often descended into mere caricature. Petri himself tended to dismiss the accusation as intellectual elitism, saying: “The snobbish, intellectual cinema requires ‘understatement’. But, unfortunately, reality is caricature and I believe that cinema should stress this, even if it means resorting to very popular forms; it should not fear sliding into kitsch.” (4)
Undoubtedly buoyed by the film’s overwhelming success, Petri then went on to make two other films in what came to be called his “trilogy of neurosis”. If Investigation had been an exploration of the neurosis of power, La classe operaia va in paradiso (The Working Class Goes to Heaven, 1971) was meant to explore the neurosis of work, while La proprietà non é più un furto (Property is No Longer a Theft, 1973) caustically satirised the desire for property and money as pathological. Neither, however, received anything like the acclaim garnered by Investigation. The Working Class Goes to Heaven, in particular, proved divisive, being awarded the Palme d’Or at Cannes while also being furiously attacked, perhaps most emblematically by Marxist filmmaker Jean-Marie Straub, who in a public meeting in Paris attended by Petri himself took the microphone to declare that every copy of such a film deserved to be burned (5).
Disappointed but undaunted, Petri pushed his expressionistic experimentations to a new level with Todo modo (1976). Ostensibly the adaptation of a murder mystery by Leonardo Sciascia, the film dared to imagine a spiritual retreat attended by all the leading exponents of the ruling Christian Democratic Party (all clearly identifiable), turning into an almost satanic ritual during which all their collusions and corruption are brought to light and they are murdered, one by one. Volontè’s grotesque yet uncannily convincing incarnation of party leader, Aldo Moro, as the ultimate puppet-master, himself executed at the end of the film, was one of its most extraordinary achievements. But it ultimately rebounded to the film’s discredit when Moro’s actual kidnapping and subsequent cold-blooded execution by the Red Brigades two years later exploded as a national trauma and Petri’s film, which appeared to have wished Moro’s death, came to be seen as something of a malignant prophecy.
Feeling ever more marginalised, Petri struggled to make what would be his final film, Buone notizie (Good News, 1979), another grotesque social satire directed at Italian television. It passed almost without notice. His most enduring legacy thus remained Investigation of a Citizen Above Suspicion.

Endnotes
1.Quoted in Franca Faldini and Goffredo Fofi, Il cinema italiano d’oggi 1970-1984 raccontato dai suoi protagonisti, Mondadori, Milan, 1984, p. 59. My translation.
2.Petri always denied any implied reference in Investigation to the Pinelli case. Rather significantly, however, only a year later he had teamed up with writer-director Nelo Risi in making a full-length documentary on the Pinelli case. Ironically the documentary featured Gian Maria Volonté himself, after having so convincingly incarnated the maniacal police commissioner who beats up student demonstrators and declares that “Repression is civilisation” in the earlier film. He calmly provides on-camera comment and patiently takes the viewer through the detailed re-enactment before the camera of a number of the various (and varying) police accounts of Pinelli’s death to test their credibility.
3.In an interview published in 1979 Pirro maintained that the film’s release had been facilitated by the national leadership of the Socialist Party, who approved of what they judged to be its leftist leanings and thus thought they could not afford to not support it. See Mino Monicelli, Cinema italiano, ma cos’è questa crisi?Laterza, Rome, 1979, p. 121.
4.Petri quoted in Art, Politics, Cinema: The Cineaste Interviews, ed. Dan Georgakas and Lenny Rubenstein, Pluto Press, London and Sydney, 1985, p. 58. His emphasis.
5.The episode is recounted in detail, and as personally witnessed, by Alfredo Rossi in his book Elio Petri Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto/Investigation of a Citizen Above Suspicion (1970 Italy 112 mins)

Prod Co: Vera Films S.p.a. Prod: Marina Cicogna, Daniele Senatore Dir: Elio Petri Scr: Elio Petri, Ugo Pirro Phot: Luigi Kuveiller Ed: Ruggero Matroianni Prod Des: Romano Cardarelli Mus: Ennio Morricone
Cast: Gian Maria Volonté, Florinda Bolkan, Gianni Santuccio, Orazio Orlando, Sergio Tramonti, Arturo Dominici, Elio Petri

Saturday, December 8, 2012

PURGE 2012
Un film finlandés que merece ser visto. Las hordas sovieticas en su invasión a Estonia es el escenario de un melodrama de pasión obsesiva, traición y redención.